Vuoden ensimmäisessä FESPA-lehdessä makusteltiin tulevia messuja keltanokka-näytteilleasettajan näkökulmasta. Tavoitteena oli tasapainotella huomion herättämisen, uskottavuuden ja kustannusten välillä. Mitä ensimmäisestä FESPA-kokemuksesta oikein jäi päällimmäisenä käteen?
No, ainakin varmuus siitä, että päätös pelkkään DTF-tekniikkaan keskittymisestä on ollut oikea: osaamisemme ei ole vain Suomen mittakaavassa huippuluokkaa, vaan voimme aidosti kilpailla myös Euroopan markkinoilla.
Messuilla sisäistimme ennen kaikkea sen, miten tiukasti ajan tasalla olemme alamme innovaatioista, sillä kenelläkään ei ollut tarjota parempaa ratkaisua DTF-tekniikasta kuin mitä meillä jo on. Saamamme positiivinen palaute suomalaisena toimijana sekä uudet toimittajakontaktit vahvistivat entisestään, että panostaminen kansainvälistymiseen on kannattanut. Kysyntää nimittäin on.
Suomessa olemme kasvaneet kuluvan vuoden aikana merkittävästi. Kaksi uutta tuotantopistettä, Turussa ja Vantaalla, mahdollistavat kotimaan toimitusten nopeuttamisen ja tuotantokapasiteetin nostamisen. Kuukausipalavereissa ei tuotantomääristä puhuta metreissä, vaan kilometreissä.
Kansainvälistyminen on kuitenkin tavoitteemme ja olemme ottamassa jalansijaa myös ”naapurissa”: Ruotsin markkinoihin keskittyneen myyntihenkilön palkkasimme loppukesästä ja parhaillaan kartoitamme uudelle tuotantopisteelle tiloja Tukholman alueelta. Jokainen uusi tuotantopiste antaa oppia seuraavaan, joten Tukholma tuskin jää viimeiseksi ulkomaanstartiksi.
Kasvu ei kuitenkaan synny itsestään, vaan se vaatii rohkeutta tehdä päätöksiä, oppia virheistä ja uskaltaa kokeilla uutta. Askeleet kohti entistä suurempia markkinoita on nyt otettu ja uskon vahvasti, että olemme valmiita jatkamaan yhtä vahvaa kasvua.
”Yrityksen johtaminen on kuin moottoriveneellä ajamista. Ei kannata jäädä ihailemaan moottorin iloisia pärskeitä, vaan pitää katse tiukasti eteenpäin – siellä ne karikot ovat.”
Hyvää syksyn jatkoa toivottelee Mikko Koljonen, Siirtokuva.fi