VTT on kehittänyt yhdessä EU-hankekumppaneiden kanssa sähköisen turvatarran, jolla voidaan tulevaisuudessa suojata arvolähetyksiä ja lisätä tuoteturvallisuutta. Sensorein varustetun turvatarran avulla lähettäjä ja vastaanottaja voivat varmistaa esimerkiksi, että tuotepakkaus on koskematon ja tuote alkuperäinen. Aiemmin elektroniikkaa on liitetty painamalla vain muovitarroihin, mutta VTT:n menetelmin voidaan nyt valmistaa myös ympäristöystävällisempiä paperisia turvatarroja.

Sekä logistiikkayritykset että vähittäiskauppa etsivät uusia keinoja suojata lähetykset, suojautua väärennöksiä vastaan ja varmistaa, että tuote ei ole pilaantunut kuljetuksen aikana. VTT:n kehittämällä rullalta rullalle -teknologialla elektronisia virtapiirejä ja sensoreita voidaan liittää painamalla suoraan erilaisille materiaaleille ja tuottaa näin uudenlaisia turvatarroja lähetysten sinetöintiin ja tuotteiden alkuperäisyyden varmistamiseen.

"VTT on toteuttanut rullalta rullalle -tekniikoiden avulla paperille turvaelementin, jota voidaan hyödyntää lähetysten koskemattomuuden valvonnassa. Projektipartnerit ovat selvittäneet turvaelementin kierrätettävyyttä ja sopivuutta logistiikkaketjuun, joten toimiva paketti on kasassa", kuvailee VTT:n erikoistutkija Liisa Hakola EU:n rahoittaman ROPAS-hankkeen tuloksia. "Projektipartneri ITENE on tutkimuksissaan todennut, että turvaelementin komponenteilla ei ole merkittävää vaikutusta kierrätyskuidun optisiin ja mekaanisiin ominaisuuksiin. Johtavia painovärejä on käytetty sen verran vähän, että niidenkin vaikutus on häviävän pieni", Hakola toteaa.

Turvatarra koostuu paperitarrasta, johon on liitetty patteri ja kaksi värillistä led-valoa. Tarran merkkivalo kertoo avaustilanteessa, onko lähetys avattu aiemmin kuljetuksen aikana.

VTT osoitti ROPAS-hankkeessa, että elektroniikan rullalta rullalle -painatus soveltuu myös paperisten turvatarrojen valmistukseen. Tämä parantaa tuotannon kustannustehokkuutta ja tarrojen ympäristöystävällisyyttä sekä soveltuvuutta massatuotantoon.

Turvatarralle etsitään nyt soveltajia. Espanjalainen logistiikka-alan hankekumppani Loginser testasi hankkeessa turvatarran toimivuutta omissa lähetyksissään. Tarra soveltuu myös esimerkiksi diagnostiikkayritysten käyttöön.

Nyt päättynyt ROPAS-hanke oli 4,7 miljoonan euron nelivuotinen EU-hanke, jota koordinoi TNO Hollannista. Muina tutkimuslaitoskumppaneina olivat VTT:n lisäksi ITENE Espanjasta ja CEA Ranskasta. Hankkeen yritysosallistujina olivat S2Grupo ja Longinser Espanjasta, Starcke ja Enfucell Suomesta, MpicoSys Puolasta, Océ Hollannista ja ELEP Belgiasta.

ST ehja Fespa Finland uutiset-350ST avattu-fespa-finland-uutiset-350

Fespa Italia jakaa kanssamme projektin, jossa he ovat olleet tiiviisti mukana, “Beyond the Silk Road. The Textile Industry in the Digital Printing Era.” Tämä on Epsonin ja For.Tex'in perustaman Textile Solution Centerin tukema julkaisu ja jatkoa seuraa. He tukevat myös mm. tutkimusta, koulutusta ja edistävät teollista tekstiilipainamista Como-järven alueella Italiassa. Fespa Italia on näin kehittänyt uusia kumppanuuksia sekä saanut valtavan määrän uusia kontakteja tekstiilipuolelta. Lisäksi tämä aloite on koulutuksellinen, sillä se jaetaan myös koulutuskeskuksiin ja yrityksiin muoti- ja tekstiilidesign teollisuuksissa. Koko sarja julkaistaan myös italian kielellä ja esiteltiin jo ITMA 2015 tilaisuudessa.  

Osallistu FESPA-messumatkalle...lennoilla on vielä tilaa....Ilmoittaudu 17.3. mennessä.

Löydät uudet Kirjatyöntekijöiden TES työehtosopimuksen ja vähimmäispalkat Linkit sivulta!

Fespa Digital 2014 Infographic

Itellan tutkimus: Unelmien media ja median tulevaisuustrendit

Kuluttajien mielestä unelmien media on laadukas, puolueeton, asiantunteva, kriittinen ja visuaalinen. Myös uutisoinnin paikallisuus on tärkeää. Nämä nousivat esiin Itellan tutkimuksissa, joiden avulla analysoitiin median tulevaisuustrendejä ja sanomalehtien kysyntää 2010-luvulla. Sähköinen korvautuvuus, ilmaisuuden odotus, usko ammattimaiseen journalismiin ja kuluttajien ikä ovat keskeisiä trendejä ja tekijöitä, jotka vaikuttavat kysyntään ja median käyttöön. Sähköinen korvautuminen näkyy mediassa jo, mutta ei kuitenkaan aivan suoraviivaisesti. Ero alle ja yli 40-vuotiaiden kuluttajien median käytössä on suuri. Erot naisten ja miesten välillä sen sijaan ovat pienet. 

12.02.2014 Helsingissä

FespaNordic meetingPohjoismaat ovat päättäneet tehdä Fespan jäsenyhdistysten merkeissä yhteistyötä. Oslossa pidettiin 14.11.13 Fespa Ruotsi, Norja, Tanska ja Suomi -yhdistysten kesken kokous, joka oli jatkoa aikaisemmin Helsingissä aloitetulle yhteistyölle.

Sivu 2 / 2